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菅間圭子展「不可視の領分」
Keiko Kamma solo exhibition ' Invisible Realms'
2013年3月25日(月)〜4月6(土)
15:00-20:00 closed on Sunday 最終日18:00まで
reception party 3.30 sat 17:00より 


English follows
昨年、アートラボ・トーキョーで菅間圭子の写真作品を展示したが、今回はインスタレーションとなる。一昨年、イタリア・サルデーニャ島での「Inter Azioni XXIV」やヨコハマトリエンナーレ連携企画として「新・港村」にてあの原発事故に絡めたパフォーマンスを行ったわけだが、今度のテーマもそれに類するものだという。
日本は元来、豊かな水源を持ち、水資源を大切にしてきた。事故により水を汚してしまったと作家はいう。
「不可視の領分」とは、放射能が見えないことやそれをめぐる「ムラ構造」もまた分かりにくく不可視であることにちなんでいる。しかし、作家はジャーナリスティックな方向ではなく、あくまでもアート行為としてきわめて静かにそれを行っている。
(本展director 水野英彦)

(※)映像は、2011年3月11日直後の水道の水(葛飾区・金町浄水場がセシウム汚染されたことを受けて、作家のスタジオがある荒川区東日暮里で撮影された)と同年 4月の東京・調布の深大寺の池がソースとなっている。



菅間圭子:最近の展覧会・プロジェクトなど
「The Niagara Tale」(個展。Fusion Arts Museum/ニューヨーク 2006)。日英プロジェクト「月 The Moon」(高台寺/京都 2008)。平城遷都1300年祭公式招待展示「時空 Between time andspace」(平城宮跡/奈良2010)。 「Agua de Beber」(パフォーマンス作品。新・港村/「ヨコハマトリエンナーレ2011」特別提携プログラム。国際ビデオ・パフォーマンスフェスティバル「Inter Azioni XXIV」/イタリア・サルデーニャ島 2011)。
「'Ready-Made'Phenomena」(個展。アートラボ・トーキョー 2012)


-- Keiko Kamma is an artist who works across various media. In 2012 she presented her solo exhibition "'Ready Made' Phenomena" at Art Lab Tokyo with a body of photography work. But on this occasion she presented her new work in the form of installation.
While Kamma presented the performance work, "Agua de Beber" at Shinko Pier Exhibition Hall (Yokohama Triennale : special associated program), "Inter Azioni XXIV" ( Festival internazionale di Perfomance Arts, Videoarte e Installazioni, Sardegna, Italy) and at some other events in 2011, referring to the disaster of Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant, her new work, "The Invisible Realms" is also an installation continuing this theme.
----- Grasping, the traditional Japanese way of thinking as rooted in the worship of nature, and with a particular attitude toward 'water' coming to significantly inform our religious views or aesthetics since ancient times, Kamma encounters a sense of shock in the contamination of the water which, circulates around us through this accident.
Furthermore, the invisible fear of radiation, the confusion of information which, still continues today, the ongoing secrets held by the closed groups of nuclear lobbyists, all that surrounds the nuclear disaster, cloaked in obtuse terminology, come to even further one's fear.
------ Yet the installation here, rather than being a journalistic accusation quietly forms as a work of art created with an attitude of detachment.


Hidehiko Mizuno



Keiko Kamma/Recent Exhibitions
"'Ready-Made' Phenomena"(solo, 2012), Art Lab.Tokyo: "Agua de Beber" (performance, 2011), Shinko Pier Exhibition Hall, Yokohama Triennale (special associated program ) / Inter Azioni XXIV(Festival internazionale di Performance Arts, Videoarte e Installazioni), Sardegna, Italy : "Between time and space" (Commemorative Exhibition of the 1300th Anniversary of Nara Heijo-kyo Capital, 2010), Heijo Palace Site, Nara, Japan : UK-Japan Project "Tsuki-The Moon" (2008), Kodaiji-temple, Kyoto : "The Niagara Tale"(solo, 2006), Fusion Arts Museum, New York, USA.












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インスタレーション「不可視の領分」について
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